שוק הצרכנות בישראל השתנה רבות לאורך השנים. אם תשאלו את סביכם או הוריכם על אופי הצריכה בתקופת ילדותם תגלו שוק צרכנות אחר לגמרי.
ישנם גורמים רבים שאחראים לשינוים בשוק הצרכנות בישראל כמו מגבלות ממשלתיות לאיסור קניין אישי ויבוא מוצרים בתקופת הצנע, או ההתפתחות הטכנולוגיתעם השנים,שאפשרה מסחר נגיש יותר לצרכנים (שימוש בכרטיסי האשראי).
אך הגורם המשפיע ביותר על תרבות הצריכה של ימינו(עליו נרחיב בפרק זה), הוא אימוצה של תרבות הצריכה המערבית בישראל.
מהי תרבות הצריכה המערבית?
תרבות צריכה מערבית
התנהגות צרכנית בה הדגש הינו על חומרנות ועל קניית מוצרים שהם מעבר לצורך הקיומי. המקור לדחף לקנות הוא בשיטות השיווק והמכירה של החברות והתאגידים שמשכנעות את הצרכנים (אותנו) לרכוש כמה שיותר מוצרים גם אם אין להם באמת צורך בהם.
מקורה של תרבות הצריכה המערבית הוא בארצות הברית לפני כמאה וחמישים שנהעם התפתחות הקפיטליזם והמסחר החופשי. עם השנים תרבות זו זלגה מארצות הברית למדינות מערב אירופה וגם אלינו במזרח התיכון.
לתרבות זו, מאפיינים רבים המשפיעים על החלטות שאנו מבצעים בעת קניה, כגון: בחירת החנות שנקנה בה, סוג המוצר שנבחר וכדומה. לכן,על מנת שנוכל להפוך לצרכנים נבונים עלינו להכיר את מאפיינים העיקרים של תרבות זו וכיצד הם משפיעים על קניותינו.